UDRŽITELNÁ ENERGIE

UDRŽITELNÁ ENERGIE

 

Tématu Udržitelná energie bylo tentokrát věnováno setkání v partnerské Škole Malého prince ve Varně, Bulharsku od 29. 4. - 3. 5. 2019. Škola je to menší co do počtu žáků (cca 200), ale obsáhne víc vzdělávacích stupňů (skládá se ze školky, základní školy a střední školy).

Bulharské rodiny se na týden rozrostly o dalšího člena, takže naše dívky (i hostitelské rodiny) měly opět jedinečnou šanci procvičit se v konverzaci v anglickém jazyce a zároveň nahlédnout pod pokličku života v tomto optimistickém bulharském přímořském městě.

Česká delegace ve složení 4 pedagogové a 4 žákyně prezentovala koncept ekologické a uhlíkové stopy s nápady, jak ji snižovat v naší škole, i doma, čímž jsme inspirovali i ostatní partnery. V rámci přípravy na projektové setkání jsme se obrátili na odborníky z eko-centra Veronica Hostětín, kteří nám umožnili návštěvu v jejich pasivním domě, provedli nás po eko-vesničce, kde nás seznámili s kořenovou čističkou vody, obecnou výtopnou na biomasu, šetrným veřejným osvětlením, historickou sušírnou ovoce, a také s využíváním solárních technologií, čímž uspoří v Hostětíně ročně asi 100 t emisí CO2, které by vznikly spálením fosilních paliv pro výrobu elektřiny.

V průběhu pracovního setkání jsme navázali nová přátelství, propagovali jsme náš projekt na setkání na městském zastupitelstvu města Varna a prohlédli si partnerskou školu. Naše děvčata měla možnost zúčastnit se vyučování, kam chodila nějak radostněji (nebylo žádné zkoušení J). Využili jsme šanci prohloubit si znalosti v oblasti obnovitelných zdrojů při výrobě energie a technologií na uchovávání vyrobené energie, ekologického dopadu na životní prostředí, budoucnosti automobilového i lodního průmyslu.

Bulharští partneři se na nás i ostatní projektové partnery dobře připravili, a obohatili nás o nové poznatky. Ukázali nám také prakticky, jak využívají obnovitelné zdroje pro výrobu energie. A co všechno jsme za ty čtyři dny zvládli?

Seminář v Naval Academy Varna (námořní akademie, v jejichž prostorách Škola Malého prince sídlí) na téma energie pro námořní lodě byl vskutku zajímavý, protože ne každý si dokáže představit, kolik paliva bylo a je zapotřebí k pohonu námořních lodí, a jak jejich provoz přispívá k znečišťování ovzduší. Je dobře, že technologie v námořnictví pokročily směrem ke snižování spotřeby paliva, vyšší efektivnosti provozu a minimalizování emisí. Získávání energie z vln bylo rovněž poučné, škoda, že u nás nemáme žádné moře.

Solární energií jsme se věnovali ve společnosti 3K, která se zabývá konstrukcí, konzultací, podporou a instalací fotovoltaických elektráren, malých větrných generátorů, solárních a větrných hybridních systémů. Tady jsme si také vyzkoušeli svou technickou šikovnost a představivost při skládání různých modelů. Naše skupina skládala větrný mlýn poháněný malým solárním panýlkem. Odbornější přednáška nás čekala na Technické univerzitě, kde jsme měli možnost pozorovat, jakým způsobem se přemění energie ze slunce na mechanickou energii, která následně dokáže pohánět další stroje.

Využití solárních panelů v praxi jsme měli možnost vidět v Glass factory in Beloslav (sklárně), kousíček od Varny, kde jsme tajili dech při názorné demonstraci sklářů (foukání a tvarování skla), seznámili se s historií této malé sklárny (začátek se datuje od roku 1893) a prohlédli jsme si i muzeum sklářské výroby včetně sklářské pece a materiálů, ze kterých taví sklo pro své krásné výrobky.

Milovníky historie určitě potěšila exkurze v Archeologickém muzeu, které je jedním z největších muzeí v Bulharsku. Ve svých expozicích má předměty od prehistorického Řecka, přes středověké bulharské říše i z období nadvlády Turků v Bulharsku a bulharského národního obrození. Obdivovali jsme i předměty z tzv. Pokladu z Varny, nejstaršího zlatého pokladu na světě, kdy zlaté předměty jsou datovány do období přibližně 4600 let př.n.l.

To, že se cizí jazyky dají učit a vyučovat i jinými metodami, jsme měli možnost si ověřit na hodině bulharštiny sugestopedickou metodou, kterou vyvinul a propagoval bulharský psycholog dr. Lozanov, a která využívá speciální hudební skladby, které prý stimulují levou i pravou mozkovou hemisféru, což má za následek, že se člověk učí rychleji a víc si zapamatuje. No, někteří z nás měli problémy. Bulharština nemá latinská písmena, a tak u některých pokrok nebyl až tak viditelný.

V čem jsme ale pokroku viditelně dosáhli, bylo praktické využití ICT na semináři ICT Gsuite společnosti Google, který nabízí nástroje ke zlepšení komunikace, spolupráce a propojení a k podpoře kreativity.

No, a u toho všeho jsme hlavně společně pracovali na tématu energie. Každá partnerská delegace prezentovala svoji práci na tématu udržitelná energie, diskutovali jsme v menších i větších skupinách o možnostech využívání obnovitelných zdrojů v každé krajině, zamýšleli se, hledali a navrhovali možná řešení. Zejména pro naše děvčata to bylo velmi náročné, protože musela neustále komunikovat v angličtině. Získala tak další (pozitivní) motivaci ke studiu cizích jazyků.

No a na co určitě nezapomeneme? Na vystoupení našich bulharských hostitelů. Jejich vystoupení bylo nabité netradičními formami divadelních, tanečních i hudebních čísel.

Vše uběhlo velmi rychle, zůstanou nám nejen vzpomínky, ale také nová přátelství.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky