UDRŽITELNÁ SPOLEČNOST

Jak bylo ve Finsku...

+ERASMUS - Finsko (07.10. - 10.10.2019)

Naši cestu do Finska s projektem ITTC jsme začali šestého října, v 5:40 ráno. Jakmile jsme přiletěli na letiště v Helsinkách, hned si nás vyzvedly rodiny, u kterých jsme měli být ubytovaní v rámci projektu. S Edlou jsem šla vyvenčit psa k jezeru. Při venčení psa jsem si s Edlou (Finka u které jsem byla) příjemně popovídala. Měla jsem dobrou náladu, takže jsem zapomněla i na to, jak moc je má angličtina špatná. Šli jsme k jezeru, které bylo moc krásné. Rodina, u které jsem byla, mě pozvala do indické restaurace na večeři.

Na druhý den jsme přišli všichni do školy ve městě Lohja, kde nás přivítali snídaní. Po jídle se celá škola sešla v tělocvičně, kde byly přichystané židle. Postupně se každá škola z Portugalska, Malty, Lotyšska, Bulharska i ta naše z Česka představila. Každý dostal vak s dárky. Pak jsme šli do jejich školní jídelny na oběd. Po obědě jsme navštívili jejich vyučovací hodiny. V kuchyňce jsme potom pekli jejich klasické pečivo.

Jakmile jsme následující den přišli do školy, nastoupili jsme do autobusu. Rozdělili jsme se na dvě skupiny. První skupina vystoupila na farmě, kde jsme se mohli podívat na koně, ovce nebo dokonce i na vysoko-horské krávy. Výhoda u nich je v tom, že snesou velkou zimu, takže je přes zimu nemusí dávat do vnitřních prostorů. Druhá skupina mezitím šla do společnosti Rocks´n roll, která zpracovává odpady. Zde nám ukazovali, kam se co třídí, a co se stane s odpadem po tom, co ho vyhodíme. Většinu spálí či jinak zlikvidují a jen malé procento dají na hromadu, kterou následně zakryjí hlínou. Dnes už se to moc nedělá. Ve volném čase jsme šli s Edlou a její kamarádkou na koupaliště.

Ve středu po příjezdu do školy, jsme šli do třídy, kde jsme prezentovali téma udržitelné spotřeby. Nám všem se to dost povedlo. Během přestávky jsme ochutnali tradiční finské pečivo. Po jídle jsme byli náhodně rozděleni do skupin. Každé skupině připadl jeden plakát s cestami a řekami na jiné téma (energie, happy long life,..). Měli jsme zde vyrobit domy, lesy atd. a nakonec to zhodnotit. Pak jsme šli domů. V šest hodin jsme se vrátili do školy, kde jsme večeřeli a pak jsme tančili zábavný finský tanec, který si pro nás připravila jedna z učitelek. Při zpáteční cestě domů jsme si povídali.

Ve čtvrtek jsme autobusem jeli na výlet do lesa. Po lesní cestě jsme došli k altánku s ohništěm. Byl blízko krásného jezera. U ohně jsme opékali těsto na klacíku. Po návratu jsme šli všichni do místnosti, kde jsme se zamýšleli nad ekologickými problémy jiných zemí a navrhovali jejich řešení.

V pátek jsme už bohužel museli jet domů. Ráno jsme jeli do školy jako obvykle. Rozloučila jsem se s Edlou, která už musela zase do hodiny. Ještě před tím, než jsme šli na autobus, tak nám učitelky rychle uvařily čaj. Jakmile jsme dojeli do Helsinek, šli jsme se trochu podívat po okolí. Viděli jsme budovu parlamentu a taky jsme měli možnost navštívit jednu hodně velkou knihovnu. Kvůli času jsme už museli taxíkem odjet na letiště.

Shrnula bych to tak, že to byl výjimečný zážitek. To, že jsem byla u cizí rodiny v zahraničí, se mi stalo poprvé. Určitě jsem se vylepšila v komunikaci v angličtině. Bylo pro mne zajímavé, že téměř každý měl v domě saunu. Bohužel mě mrzí, že jsme byli většinu času ve škole, či u nich doma, takže jsme toho z Finska moc neviděli. Řekla bych, že jen okolí Lohji a část Helsinek. Ve škole se o nás dobře starali, Wi-Fi byla téměř všude. Měl dobré obědy. Také mě velice zachutnala čokoláda značky Karl Fazer, kterou si můžete koupit v i Česku, ale jen Geishu. Čistou velkou čokoládu za dvě eura u nás neseženete. Celá rodina Edly byla velice sympatická a měli skvělého psa. Podle mě jsou Fini mnohem klidnější,než my.